خواندن ارشد یا کار آموزی؟

مشاوره تحصیلی:کدام بهتر است تحصیل در کارشناسی ارشد یا ورود به بازار کار و کارآموزی؟

امروزه بسیاری از دانشجویان سردرگم میباشند که بعد از اتمام دوره کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل بدهند یا پس از اتمام مقطع کارشناسی وارد بازار کار شوند به همین علت ما به بررسی این موضوع پرداختیم تا شاید بتوانیم این مشکل را برای شما آسان کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرید.

آیا در دانشگاه ها مهارت آموزش میدهند؟

پاسخ این سوال شاید برای دانشجویان گرامی ملموس تر باشد حقیقت این است که متاسفانه در دانشگاه ها به دانشجویان تنها علوم تئوری مربوط به رشته تحصیلی خود آموزش میبینند و خبری از کارآموزی و کسب مهارت نمی باشد درست است که در طول تحصیل یک سری دروس عملی به دانشجویان ارائه میشود.

اما آیا این دروس عملی دانشجویان را آماده ورود به بازار کار میکند؟

جواب قطعا خیر است درست است که این دروس دانشجویان را بیشتر با زمینه کاری رشته خود آشنا میکنند و درست است که مفید میباشند اما یک کارآموزی کامل برای دانشجویان حساب نمیشوند تا در آینده بتوانند با آن ها کار خود را به درستی انجام دهند.

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

با این اوصاف که گفته شد در مقطع کارشناسی معمولا از ترم 3 به بعد دروس تخصصی به دانشجویان ارائه می شود که مقدمات ، یک سری آموزش ها و زمینه کلی آینده کاری را به دانشجویان آموزش می دهد .

اما امروزه متاسفانه در جامعه ما مدرک گرایی از کارآموزی بیشتر رایج شده است و بیشتر از مدرک به عنوان یک ارزش بزرگ یاد میکنند.

اما بدانید کارشناسی ارشد به شما کار کردن را آموزش نمی دهد.

تحصیل در مقطع کارشناسی بیشتر به درد افرادی میخورد که قصدشان از تحصیلات تکمیلی رسیدن به درجه استادی و یک سری مزایا نظیر افزایش حقوق در کارشان میباشد که امروزه تحصیلات تکمیلی در قشر شاغل بیشتر دیده میشود . اما بسیاری از دانشجویان میباشند که بعد از اتمام دوره کارشناسی با خود میگویند خب حالا که کار نیست پس ارشد را نیز بخوانیم شاید فرجی شد ، این یک تفکر اشتباه است خب به فرض که کار نباشد شما با این کار دو سال بیشتر خود را از سره کار رفتن محروم میکنید و به جای آموزش مهارت دوباره یک سری از دروس تئوری که کار را به شما آموزش نمیدهد فرا میگیرید.

مشاوره تحصیلی :اما چاره چیست؟

شما میتوانید به جای درگیری بیشتر با دروس تئوری از همان مقطع کارشناسی و حین تحصیل یا بعد از آن به شرکت های مختلف بروید و به کارآموزی بپردازید حتی به رایگان و بدون دریافت حقوق امروزه برای کارفرمایان کاربلدی و سابقه کار اهمیت یافته و به دنبال نیروی متخصص میباشند شما میتوانید از همان دوران دانشجویی در مراگز و شرکت های مختلف حتی به رایگان کار کنید و برای خود تجربه و رزومه کاری جمع کنید و یا اینکه در جایی استخدام شوید به یاد داشته باشید یک کارفرما به کاربلدی بیشتر از مدرک توجه میکند حتی اگر شما فوق دکتری هم باشید اما کار بلد نباشید برای یک کارفرما مدرک شما ارزشی ندارد . بنابراین اگر هدفتان این است که یک کاربلد تمام عیار در رشته خود شوید کسب تجربه را آغاز کنید.

مزایای ورود به بازارکار نسبت به خواندن ارشد

نسبت به سایرین که ادامه ی تحصیل میدهند زودتر وارد بازار کار میشوید

شما تجربه و کاری را که آن ها قرار است دو سال دیگه آموزش ببینند همین حالا آموزش میبیند و نسبت به سایرین چند گام جلو تر میروید

رشته ی تحصیلی خود را عملی یادمیگیرید نه تئوری

شما با ورود به بازار کار و کارآموزی به صورت کاملا عملی رشته ی خود را درک میکنید و متوجه میشوید که زمین تا آسمان با درس خواندن تئوری متفاوت میباشد .

به جای هزینه کردن کسب درآمد میکنید

امروزه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری شمارا متحمل هزینه های زیادی میکند در صورتی که اگر شما بتوانید پس از مهارت آموزی در جایی مشغول به کار شوید میتوانید صاحب درآمد شوید. جذاب نیست؟!

در کارآموزی میتوانید علاقه خود را برای ادامه تحصیل بیابید 

شما وقتی با چم و خم کار آشنا شوید دیگر به صورت عملی متوجه میشوید که کدام گرایش در مقطع ارشد بیشتر برایتان جذاب است و دوست دارید بنابراین میتوانید حتی مسیر ادامه ی تحصیل خود را بیابید و در گرایش مورد علاقه ی ارشد ادامه ی تحصیل دهید

شما نیز میتوانید نظرات خود را در زمینه ادامه تحصیلات بیان کنید و زیر این پست به سایرین مشاوره تحصیلی دهید و تجربیات خود را بیان کنید .

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *